Historie

Damvereniging K.D.V. werd door Cees Boers, Kees Kalkman en de broers Piet, Han en Gijs Vogelenzang de Jong officieel opgericht op 2 oktober 1947. In eerste instantie, nog voor de officiële oprichting van de Krimpense Dam Vereniging, werd er gespeeld in de kelder van Gijs Vogelenzang de Jong. Deze woonde in die tijd op de Poldersedijk in krimpen aan de IJssel net voor de oude brug naar de stormpolder.

Later trok het vriendengroepje naar de kapperszaak van Cees Boers aan de Lekdijk nr. 3. Over deze kapperszaak stond in 1995 nog een verhaal in het gemeentelijk voorlichtingsblad van Krimpen aan den IJssel ‘De Klinker’ en is thans nog terug te lezen op de site van de Historische Kring Krimpen. Het spelen in een kapperszaak lijkt voor die tijd weliswaar aantrekkelijk echter er waren maar enkele stoelen beschikbaar. Zo werd menige partij in die tijd zittend op de grond uitgespeeld.

Het moge duidelijk zijn dat dit niet niet lang houdbaar was. Het aantal leden begon ook nog te groeien. Dus er werd weer naar een nieuwe locatie uitgekeken. Floris Schippers en Janna Verwaal hadden indertijd een café aan de Poldersedijk. Maar ook deze plek bleek verreweg van ideaal. Zoals de oudere Krimpenaren wellicht weten was dit gebied nogal gevoelig voor hoogwater. “De damborden dreven over de straat.”, zo werd het omschreven.

Dus werd er vervolgens uitgeweken naar cafetaria De Pinguin. Menig lid zal het suikerzakje zoals hiernaast afgebeeld bij zijn kopje koffie hebben aangetroffen. En nog later kort in de oude sporthal Groenendaal in Krimpen aan den IJssel. Tot we terecht kwamen in de recreatieruimte van de Gouden Regen. Waarbij we mogen zeggen dat deze locatie voor een sport als dammen een wel heel prettige atmosfeer heeft.

In de jaren 70 was er een grote groep donateurs. Vooral familieleden en vrienden van de leden. Om de verenigingsgeest bij deze mensen in ere te houden werd er maandelijks ‘gecollecteerd’ voor het jaarlijkse uitje. De bijdrage was 5 gulden per persoon. Wat kreeg je daar voor terug? Soms een geweldige feestavond of er werd een uitje georganiseerd. Maar ook een groter uitje zoals een ‘bijna’ geheel verzorgde busreis naar bijvoorbeeld België. Het bijna geheel verzorgde sloeg erop dat indien de pot op was moest iedereen verder zijn eigen eten en drinken betalen.

Verhalen uit die tijd worden er nog altijd op de vereniging verteld. Hieronder enkele stukjes waarbij de ogen van de oudere leden nog steeds beginnen te twinkelen.

• In die jaren werden er ook wedstrijden bij leden thuis gespeeld. Teun van Zwienen woonde toen op een ark in de Hollandsche IJssel. Werd er bij hem een wedstrijd gespeeld dan had je een zware avond. Hij had namelijk de gewoonte om de kachel flink op te stoken. Bezweet en geïrriteerd zat zijn tegenstander de dampartij dan uit te spelen. Ook was hij ooit met enkele medeleden op weg naar een bondswedstrijd die hij moest spelen. In die tijd hadden de meeste mensen nog geen auto, dus gingen ze met z’n allen het openbaar vervoer in. Aangekomen in Den Haag stapten ze met z’n allen uit de tram, behalve Teun die in de tram in slaap was gevallen. U ziet het min of meer nog beroemde verhaal van Jannes van der Wal was niet de eerste in zijn soort.
  • Een ander lid, Teun van der Blom, had wel een vervoersmiddel. Een bedrijfsbus nog wel. Dit betekende in de praktijk dat als je meereed, je achterin op een stapel hout moest gaan zitten. Aangekomen in de speelzaal aankwam liet het team nog steeds een spoor van zaagsel achter. Ooit was hij vergeten om te tanken. Met z’n vijven hadden ze het busje naar het dichtstbijzijnde tankstation geduwd.

Kortom een vereniging met een verleden en hopelijk ook een mooie toekomst.

KDV
Het Vrije Volk 17 01 1980

Deze pagina werd grotendeels opgemaakt uit de mond van Bertus Vrolijk. Bertus is  al sinds 1953 lid. Zijn vader Jan Vrolijk, broers Henk en Jan (jr.) Vrolijk en zijn oom Piet Vogelenzang de Jong waren toen al lid van de vereniging. Het zal duidelijk zijn dat het dambord in deze familie een belangrijke plaats in nam. Wij willen Bertus bij deze dan ook hartelijk bedanken voor de hulp bij tot stand komen van deze pagina.